Przygotowujesz się do egzaminu na patent Żeglarza Jachtowego? Stresujesz się egzaminem i martwisz się, czy dasz sobie radę?
Egzamin na Żeglarza Jachtowego składa się z dwóch części – teoretycznej oraz praktycznej. Szczegółowy zakres wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych wymaganych do uzyskania patentu Żeglarza Jachtowego znajdziecie na naszej specjalnej podstronie poświęconej egzaminom na patenty żeglarskie oraz motorowodne. W dzisiejszym wpisie na blogu skupimy się na części praktycznej egzaminu oraz omówimy 5 najczęściej popełnianych błędów podczas wykonywania manewrów egzaminacyjnych.
Część praktyczna egzaminu obejmuje wykonanie wybranych przez komisję elementów egzaminacyjnych, określonych indywidualnie dla każdej osoby zdającej, są to m.in. manewry pod żaglami, manewry na silniku, praca jako członek załogi oraz kierowanie załogą.
Oto TOP 5 BŁĘDÓW, czyli najczęściej popełniane błędy podczas egzaminu żeglarskiego oraz ich krótkie omówienie. Sprawdź, czy Ty też popełniłbyś te błędy podchodząc do egzaminu na patent Żeglarza Jachtowego.
1. Zła praca żaglami
Jednym z podstawowych błędów na egzaminie praktycznym jest zła praca żaglami – żagle są przebrane lub niedobrane. Gdy widzimy podczas egzaminu żagle, tak samo wybrane w bajdewindzie, jak w baksztagu to hmmm.. załamujemy ręce ?
Aby żaglówka mogła się przemieszczać, potrzebny jest wiatr. Żeglarz musi dobrze orientować się skąd w danej chwili wieje i doskonale rozumieć w jaki sposób wiatr napędza jacht. Inny kierunek wiatru to inny kurs i inne ustawienie żagli. Niezwracanie uwagi na prawidłowe ustawienie żagli względem kursu, przez osobę, która zdaje egzamin i chce zostać Żeglarzem, to kategoryczny błąd. Taka osoba nie jest gotowa do podejścia do egzaminu na patent Żeglarza Jachtowego i powinna jeszcze podszkolić swoje umiejętności.
Pamiętaj:
W bajdewindzie bom z żaglem powinny być zebrane do środka, a kadłub ustawiony pod skosem do lini wiatru.
Półwiatr to kurs pod kątem prostym do wiatru. Kadłub ustawiony burtą do wiatru. Poluzowane szoty względem bajdewindu.
Źródło: Kolaszewski A., Świdwiński P.; “Żeglarz Jachtowy” wyd. Almapress
W baksztagu płyniemy trochę z wiatrem, a trochę pod pewnym do niego kątem. Żagle są mocno poluzowane, ale zebrane mocniej niż w fordewindzie.
Fordewind to kurs z wiatrem. Jacht płynie totalnie rufą do wiatru. Bom z żaglem ustawione są pod kątem prostym do kadłuba.
Uwaga! Jeśli twoje żagle, płynąc półwiatrem (a więc burtą do wiatru), są tak samo ustawione, jak w bajdewindzie, to jest to duży błąd, Twoje żagle są przebrane, jak na ten kierunek względem wiatru.
2. Kursy względem wiatru – liczy się orientacja i szybkość reakcji!
Kolejny błąd, bardzo związany z poprzednim, to brak orientacji czy też brak świadomości, w jakim położeniu względem wiatru się znajdujemy i rozpoczynanie wykonywania zwrotów w złym kursie.
Pamiętaj zwrot przez sztag wymaga nabrania prędkości. Po osiągnięciu właściwej prędkości należy powoli wyostrzyć do kursu bajdewind, dobierając stopniowo żagle na potrzeby tego kursu. Sam zwrot przez sztag wykonuje się od bajdewindu do bajdewindu.
Kolejność czynności to: wychylenie steru o około 30-40 stopni, obserwacja pracy foka, luzowanie foka, gdy przestanie pracować, szybka przesiadka się na drugą burtę (utrzymując wychylenie steru), a na nowym halsie wybieramy szota, prostujemy ster, gdy fok zacznie pracować, tak by skończyć zwrot również w bajdewindzie, ale drugiego halsu.
Zwrot nie wyjdzie jeśli nie orientujesz się jakim kursem płyniesz i zaczynasz lub kończysz zwrot w nieodpowiednim kursie. Zbyt długie przytrzymanie łódki na zbyt ostrym kącie do wiatru, po dokonaniu zwrotu, spowoduje, że wytraci ona prędkość, często nawet całkowicie.
Sztorm Tip: przy zwrocie przez sztag należy nabrać prędkości, a sam zwrot trzeba wykonać szybko i zdecydowanie od bajdewindu do bajdewindu.
3. Wejście w kąt martwy
Gdy żagle wpadną w łopot – nie popłyniesz ? Stoisz pod wiatr, jacht dryfuje i nie ma sterowności. Powinieneś szybko się zorientować i zmienić kurs na inny, odpaść, wyjść z kąta martwego. To żaden wstyd wejść w kąt martwy, ale wstydem jest niewiedza na egzaminie, że w tym kącie jesteś i brak Twojej reakcji na tę sytuację. Żeglarz musi wiedzieć, gdzie znajduje się kąt martwy.
4. Zwrot przez rufę – cyrkulacja i luzowanie szotów
Kolejny błąd to zła cyrkulacja podczas wykonywania zwrotu przez rufę, zazwyczaj – wykonywanie czynności nerwowo, nierówno, za szybkie wychylenie steru, a za wolne zbieranie szotów. Egzaminowany nie luzuje szotów grota lub nieznacznie luzuje, w wyniku tego bom przelatuje z impetem na drugą burtę. Duży błąd skutkujący gwałtownym przechyłem i nagłą cyrkulacją. Zablokowanie luzowania szotów grota grozi wywrotką!
Sztorm tip: ważna jest synchronizacja obydwu czynności – wychyl ster o 10-15 stopni, rozpocznij powolną i ciągłą cyrkulację, nie zatrzymuj cyrkulacji, a jednocześnie wybieraj długimi, szybkimi ruchami szoty grota. Jeżeli zsynchronizujesz obydwie czynności to przejdziesz linie wiatru dokładnie w momencie, kiedy grot jest maksymalnie wybrany. Pamiętaj, że gdy bom przemieszcza się na drugą burtę, musi już być płynnie wyluzowany.
5. Sternik musi umieć zarządzać załogą
Kolejny podstawowy błąd to złe zarządzanie załogą – brak przygotowania manewru, rozdziału stanowisk i brak wydawania komend skutkuje często dezorientacją, dodatkowym stresem i nieporozumieniami. Konsekwencją braku dobrej komunikacji w załodze są często problemy z cumami oraz zupełnie niepotrzebne zamieszanie na jachcie.
Zadbaj o poprawną komunikacje. Poświęć czas na przegadanie z załogą nie tylko zasad bezpieczeństwa, ale także podstaw Waszej komunikacji. Zadbaj o to by głośno wydawać komendy. Załoga nie wie co masz na myśli, musisz im to wyraźnie przekazać:)
Przeczytaj także wpis o najczęściej popełnianych błędach w testach teoretycznych:
Sztorm Testy – przykładowe testy na patent Żeglarza Jachtowego
Sztorm Testy pozwalają na sprawdzenie swojej wiedzy teoretycznej przed podejściem do egzaminu na patent Żeglarza Jachtowego. Dostęp do testów jest bezpłatny, korzystać możecie na telefonie, tablecie lub komputerze.