Zawsze przed wypłynięciem jachtem czarterowym, sprawdź dokładnie stan jachtu i jego wyposażenie. Dziś podpowiemy na co szczególnie powinieneś zwrócić uwagę przed wypłynięciem, podczas odbioru czarterowego jachtu, czyli tzw. „check in”.
1-dniowy czarter jachtu żaglowego – odbiór jachtu, co sprawdzić przed wypłynięciem?
Odbiór jachtu czarterowego to ważna czynność, która ma wpływ na późniejszy komfort i bezpieczeństwo żeglugi. Przyjeżdżamy do mariny i choć wszyscy najchętniej już wyruszylibyśmy w rejs, musimy poświęcić odpowiednią ilość czasu na dokładne sprawdzenie jachtu i zapoznanie się z wyposażeniem. Co dokładnie sprawdzić przed wypłynięciem?
Sprawdźmy silnik, urządzenie sterowe oraz miecz
Silnika – sprawdź stan paliwa, przed uruchomieniem silnika odkręć odpowietrznik oraz odkręć paliwo. Zawór powinien znajdować się w pozycji wskazującej pobieranie paliwa ze zbiornika zamkniętego. Dźwignia ssania wyciągnięta do końca. Manetka powinna być ustawiona na rozruch.
Uruchom silnik w wodzie, sprawdź, czy działa bieg do przodu oraz do tyłu. Biegi przełączamy przy minimalnych obrotach silnika. Upewnij się również czy działa chłodzenie silnika (z tyłu obudowy silnika powinien wypływać strumień wody przez otwór kontrolny). Niewłaściwe działanie układu chłodzenia silnika lub jego całkowity brak może spowodować nieodwracalne uszkodzenie silnika. Obserwuj, jeśli podczas pracy strumień wypływa – system chłodzenia działa.
Sprawdź również poprawność działania steru i fałów do jego podnoszenia i opuszczania, sprawdź czy ster działa w pełnym zakresie. Koniecznie sprawdź czy fał miecza działa dobrze. Opuść i podnieś płetwę mieczową.
Przejdź się po pokładzie, przyjrzyj się dokładnie pokładowi oraz burtom jachtu – zanotuj lub zrób zdjęcie ewentualnym pęknięciom, rysom, ubytkom żelkotu, które zauważysz. Dodatkowo sprawdź osprzęt na pokładzie – sprawdź czy nie jest wgięty kosz dziobowy, czy dobrze zamontowane są słupki relingu – czy nie są zgięte oraz czy nie ma pęknięć przy stopkach słupków (w miejscu łączenia słupków z pokładem). Obejrzyj mocowania want, sztagu i achtersztagu. Zwróć szczególną uwagę czy nie są poluzowane nakrętki, śruby oraz przetyczki. Dokładne sprawdzenie wyposażenia jachtu da nam bardzo dobrą znajomość o tym, co na nim się znajduje.
Większość firm czarterowych nadal pobiera kaucję przy czarterze jachtów żaglowych. Zazwyczaj kaucja jachtów śródlądowych w zależności od wartości jachtu wynosi od 150 do 800 zł. Sztorm Grupa wprowadziła wygodny czarter jednodniowy jachtów na Zalewie Zegrzyńskim bez wpłaty kaucji – CLICK & SZTORM. Możesz sprawdzić dostępność jachtu w kalendarzu i dokonać rezerwacji jachtu online przez komputer oraz wersję mobilną na telefonie. Wygodne, łatwe i szybkie. Jacht naszykowany do czarteru jest wyczyszczony, zdezynfekowany i gotowy do przekazania, wszystko bez kaucji.
Przelicz, ile na jachcie znajduje się środków ratunkowych oraz odbijaczy. Na każdym jachcie powinna być odpowiednia ilość kamizelek ratunkowych – nie mniej niż liczba osób w załodze i nie mniej niż w dowodzie rejestracyjnym jachtu. Warto sprawdzić dopasowanie rozmiarowe kamizelek ratunkowych do załogi, szczególnie jeżeli w rejs zabieramy dzieci.
Na jachcie powinno znajdować się koło ratunkowe, apteczka, bosak, pagaje, gaśnica oraz kotwica. Na wyposażeniu przyda się również wiaderko oraz szczotka.
Bardzo istotne jest również sprawdzenie samego masztu – stań bezpośrednio przed nim, spójrz w górę i oceń, czy maszt jest prosty. Przekrzywiony lub uszkodzony maszt stanowi olbrzymie niebezpieczeństwo.
Zerknij czy bom nie jest wgnieciony, zwłaszcza w miejscu, gdzie może się on zetknąć z wantami.
Sprawdź olinowanie ruchome – fały i szoty czy liny nie są przetarte. Na każdym jachcie fał może być umieszczony gdzie indziej. Upewnij się, że wiesz, dokąd schodzą liny.
Sprawdzenie żagli przed czarterem
Kolejną ważną czynnością podczas odbioru jachtu jest sprawdzenie żagli. Postaw żagle, sprawdź czy nie są przetarte lub porwane. Sprawdź szwy, ponieważ wszelkie ich rozdarcia mogą skończyć się rozpruciem całego brytu.
Zwróć szczególną uwagę także na roller foka – czy bez problemu da się go rozwinąć i zwinąć? Żeglarze często popełniają błąd przy kładzeniu masztu i „wyginają” roller. Roller foka jest dość kosztownym urządzeniem, upewnij się czy na jachcie, który czarterujesz nie jest wygięty, aby nie posądzono Ciebie o jego uszkodzenie. Refowanie grota – sprawdź jak na danym jachcie refuje się żagle, ile poziomów refów ma dany grot oraz czy posiadasz na jachcie wolne długie krawaty do ewentualnego refowania.