Czy kupujemy jacht motorowy w celach szkoleniowych, czy dla własnego użytkowania – przede wszystkim musimy upewnić się, że kupujemy porządną maszynę, która nie rozpadnie się już po kilku wypłynięciach.
Na co zwrócić uwagę i o co pytać sprzedawcę? Przed Wami praktyczny poradnik jak wybrać jacht motorowy!
Koniecznie sprawdź nietypowy odcinek Zakupu Kontrolowanego, gdzie to Adam Kornacki jest sprzedawcą łodzi motorowej! Czy uda mu się sprzedać maszynę Sztorm Grupie?
Powietrze w motorówce
Podstawą jest sprawdzenie czy powietrze nie schodzi z maszyny. Klejenie motorówki to wyższa szkoła jazdy i uwierzcie, że nikt z Was nie chciałby musieć tego robić.
Rozejrzyj się czy nie widzisz, żadnych zadrapań czy przetarć, które nawet jeśli teraz wydają się bezbronne, to w najbliższej przyszłości mogą spowodować dziurę. Zwróć przede wszystkim uwagę na stronę rufową oraz tuby, ponieważ właśnie tutaj znajdują się największe obciążenia i materiał jest najbardziej narażony na zerwanie.
Wykonanie
Skoro już jesteśmy przy materiale to trzeba pamiętać, że z biegiem lat, traci on swoje właściwości – jest bardziej podatny na przedzieranie, ale także gorzej znosi wszelkie poprawki. Jeśli widzisz, że jest bardzo poklejony i nie najlepszej jakości – warto poszukać innego egzemplarza. Polecany materiał to m.in.: Hypalon.
Śruba w silniku
Najpierw oceń jej stan wizualnie. Nie daj się podpuścić, kiedy sprzedawca powie Ci, że śruba jest nowa. Skoro jest nowa to bardzo prawdopodobne, że stara była uszkodzona, co mogło spowodować skrzywienie wałka głównego.
Jak sprawdzić, czy tak się nie stało? Pokręć śrubą kilkukrotnie i sprawdź czy wałek nie przemieszcza się na boki – powinien stale utrzymywać swoją pozycję. Wymiana spodziny w silniku to koszty rzędu 10 tysięcy złotych, a założę się, że wolisz tego uniknąć na samym starcie.
Silnik motorówki – co jeszcze sprawdzić?
Warto zapytać o jego historię, czy nie było żadnych nieprzyjemnych przygód z nim na wodzie oraz jak często i u kogo był serwisowany. Bez silnika nie ma motorówki, więc jest to rzecz priorytetowa, której trzeba być pewnym!
Sprawdź czy opuszcza się i podnosi prawidłowo. Następnie obejrzyj go od środka, czy nie ma żadnych wycieków oleju i czy w paliwie nie znajduje się woda, która nie dość, że utrudnia uruchomienie silnika, to może wskazywać jeszcze na nieprawidłową eksploatację przez właściciela. Skontroluj szczelność głowicy i układu olejowo-wodnego. Gdyby do środka dostała się woda, to stworzyłoby się tak zwane “masło”, czyli gęsta masa, która dyskwalifikuje nam silnik.
Papierkowa robota, czyli dokumenty jachtu
Bardzo ważna kwestia, ponieważ w jachcie motorowym musi się zgadzać numer kadłuba i numer silnika. Wszystkie te informacje i więcej znajdują się w dokumentach jachtu, które właściciel obowiązkowo musi posiadać, żeby udowodnić, że motorówka jest zarejestrowana.
Na maszynie jak i na silniku znajdziesz tabliczki z numerami. Sprawdź czy zgadzają się one z tymi podanymi w dokumentach.
System sterowania
W momencie gdy robisz test motorówki, pokręć na sucho kierownicą – do oporu w lewo i w prawo. Wsłuchaj się czy nie wydobywają się dźwięki, które mogłyby świadczyć o problemie z linką lub zębatką, która jest w środku w przekładni kierowniczej. Jeśli występują zgrzytania lub trzaski, jest to zwiastun tego, że w najbliższym czasie te dwa elementy muszą być wymienione, a ta odpowiedzialność spadnie na Ciebie.
Następnym elementem jest sterowanie biegami – przed wypłynięciem wychyl manetkę najbardziej do przodu, następnie wróć do biegu neutralnego i powtórz z załączeniem biegu wstecznego. Jeśli wszystko działa płynnie, nadszedł czas na najprzyjemniejszą część – przepłynięcie się!
Sprawdzenie motorówki na wodzie
Pojawiają Ci się przed oczami różne kontrolki. Ta kwestia jest najmniej istotna, ponieważ nawet jeśli jakaś informacja nie wyświetla się na ekranie, najczęściej jest to drobnostka do naprawy. Skup się jednak na tym co Ty sam czujesz, podczas sterowania motorówką. Pobaw się trochę, to jest teraz Twój czas!
Podsumowanie
Często się zdarza, że to co sprzedawca podaje w ogłoszeniu jest nieco przekoloryzowane lub po prostu niezgodne z prawdą, dlatego tak ważne jest żeby przed zakupem sprawdzić maszynę wzdłuż i wszerz.
Masz sprawdzone tuby, kadłub – następnie silnik oraz system sterowania na sucho jak i na wodzie. Wszystko działa sprawnie? Do tego sprawia Ci to frajdę? Gratulacje! Trafiłeś na egzemplarz, który będzie Ci dobrze służył!